18.6.2010

Elämä

on muuttunut hieman ennalta arvattavammaksi. Tyttönen viettää edelleen paljon aikaa tisulla, mutta nyt syöttöjen välillä on selkeä tauko. Olen saanut tehtyä käsitöitä, olemme olleet reissussa ja pääni voi paljon paremmin. Mutta jotten antaisi liian positiivista kuvaa elämästämme, niin seuraavan kuvan takin olen neulonut ennen tyttösen syntymää. Ompelin vain napit viime viikolla. Kuva on otettu tyttösen ensimmäiseltä merimatkalta eli Suomenlinnan lautalta.


Kesäisen kassin sain alusta loppuun aikaiseksi kolmessa päivässä! Lappujen virkkaaminen sopii hyvin tähän elämäntilanteeseen. Voinkin luvata esitteleväni jatkossakin virkattuja lappuja. Kassista tuli paljon hippimäisempi, kuin tarkoitus oli. Lankoja ostaessani en ehtinyt tyttösen heiluttelulta tarkastamaan keriä kunnolla. Mutta värikkyys ei haittaa. Käytän kassia siitä ilosta, että pystyin sen tekemään.  Toivottavasti se muistuttaa mua jatkossa siitä, kuinka tärkeää on tehdä asioita, joista saan voimia jaksaa arkea.


Olimme tyttösen kanssa taas muutaman päivän mökillä. Paluumatkalla kävimme Riihimäen lasimuseossa. Kaunista vanhaa ja uutta lasia. Nanny Stillin työt olivat kauneinpia. Tyttönen nukkui näyttelyn läpi kantoliinassa ja minä huokaisin helpotuksesta. Elämän helpottuminen ei ikävä kyllä vielä näy ulkonäössäni. Katsoin itseäni museossa peilistä. En ottanut siitä valokuvaa. En myöskään aio ruveta streessaamaan asiasta. Vannoin viime syksynä, ettei minusta ikinä tule sellaista kotiäitiä, joka kulkee hiukset likaisina miehensä vekkareissa kylällä. Paljoa ei kyllä puutu. Älkää pelästykö, jos törmätään. 

9.6.2010

Tyttösen elämässä


on tapahtunut vaikka mitä puolentoista viikon aikana. Tyttönen sai nimensä. Etunimi on keksitty, mutta löytyy kyllä suvuistakin. Toinen nimi tuli mummoni mukaan ja kolmas tulee miehen suvusta. Saipas se monta nimeä. Juhlan kunniaksi tyttöselle istutettiin ystävien tuoma luumupuu ja meidän ostamat tyrnipensaat. Kummisetä leikki puhelimensa kameralla tehden jänniä, vanhan näköisiä kuvia. Juhlien jälkeen veimme äitini eli mummon mökille. Sukunimeni ja nyt tyttösenkin sukunimi on saatu sen paikan mukaan. Piha oli muuttunut voikukkaviidakoksi.

Tyttönen tuntuu myös kasvaneen kovasti. Lisämaidolla kyllä mennään edelleenkin. Ensimmäiset 50 senttiset vaatteet ovat käyneet pieniksi, 56 senttisiin bodeihinkin saa laittaa jo jatkopalan. 62 senttiset tuntuvat vielä hieman liian leveiltä. Uusia taitojakin tyttönen on oppinut. Ja minä olen yrittänyt taas tehdä hieman käsitöitä.






28.5.2010

Tekisi mieli

tehdä vaikka mitä. Jos vain olisi aikaa. Nyt pienet vapaat hetket olen askarrellut tyttösen kummeja ajatellen. Sunnuntaina on nimiäiset. Ihan pienet vaan. Teen itselleni listan niistä ideoista ja ohjeista, jotka olen viimeaikoina löytänyt netistä.  Toteutan ne sitten joskus kun tyttösestä on tullut iso.

röyhelöpaita
fliplopit
lusikkamerkit kasvimaalle
neuvolakorttikannet
tuunatut tossut
kääntökassi
lintumobile
äidille kirigamikortti nimipäiväksi
imetystunika
nappi kaulakoru

Lintumobileen on linnut jo valmiina. Henkareitakin löytyy vaatekaapista. Kääntökassin kappaleet on myös jo leikattu. Lisäsin blogin sivuun listan keskeneräisistä töistä, jotta pysyn itse kärryillä käsityökorin sisällöstä.










Äitini tuli meille lapsen vahdiksi ja auttamaan nimiäisvalmisteluissa. Minulla on nyt uusi tukka. Näin lyhyt se ei ole ollut 15 vuoteen ja otsatukassa on totuttelemista. Nyt se on pinnillä kiinni, poissa huiskamasta silmiä. Pihakin rupeaa olemaan taas hieman siedettävämpi äidin jäljiltä. jjJa kookosmuffinsit odottavat pakkasessa nimiäisiä.


19.5.2010

Leivomme

leipää keskimäärin kerran viikossa. Muutaman kerran olen leiponut ruisleipää juureen, mutta yleensä leivon sämpylöitä. Miehen bravuuri on hiivaleipä. Itse leivon osittain sen vuoksi, että se on mukavaa ja osittain saadakseni hyvää leipää. Saksassa ja muissa keski-Euroopan maissa käydessäni nautiskelen ihanilla pienten leipomoiden leivillä. Suomessa pienet leipomot ovat harvassa, etenkin täällä maalla.

Jonnan kirjoituksen inspiroimana päätin kirjoittaa ylös sämpyläreseptini. Nämä sämpylät säilyvät hyvän makuisina muutaman päivän, sillä hiivaa on taikinassa vähän. Silti se kohoaa yhtä hyvin, kuin isommalla hiiva määrällä.


Helpot sämpylät

5 dl kädenlämpöistä vettä
n. 12,5 g hiivaa (1/4 osa tuorehiiva paketista)
1 rkl sokeria tai siirappia
10 dl hiivaleipä tai sämpyläjauhoja
1/2-1 dl siemeniä, pähkinöitä tms. (kuvassa kurpitsan siemeniä)
1 tl suolaa

Liuota hiiva veteen. Lisää muut aineet paitsi jauhot. Lisää jauhot pikkuhiljaa taikinaa vaivaten. Taikinan on tarkoitus jäädä löysäksi. Anna kohota liinan alla tunnin ajan. Taikinan kohottua kumoa se jauhotetulle leivinlaudalle. Alusta taikina taittamalla reunoja kohti keskustaa, kunnes taikina tuntuu kimmoisalta. Jaa taikina leikaten 16 osaan. Nosta leikatut osat pellille. Anna niiden kohota liinan alla taas tunti. Paista 225 asteessa kunnes ne ovat kauniin ruskeita. Mielestäni kunnolla paistuneet sämpylät maistuvat paremmilta, kuin kovin vaaleat.

Siemenet ja pähkinät voit tietysti jättää taikinasta pois halutessasi. Mukaan voi heittää myös esim. porkkana tms. juuresraastetta, puuron jämät yms.

17.5.2010

perjantaina


tyttönen painoi melkein 4 kiloa. Syntymäpainoon on tullut jo reilu kilo lisää. Tyttönen ei ole kasvanut kovin reipasta vauhtia. Kaksi viikkoa jouduimme antamaan tyttöselle hieman korviketta lisämaitona ja nyt kasvu on ollut neuvolan mukaan riittävää. Korvikkeet luultavasti aiheuttivat hänelle mahavaivoja ja ihottumaa, kunnes siirryimme hypoallergiseen versioon.

Melkein suututtaa neuvolan toiminta. Imetyksen ohjaaminen on olematonta ja korvikkeita tarjottiin ainoana vaihtoehtona. En suostunut heti aloittamaan niitä, vaan sitkeästi yritin imetyksen tehostamista netistä löytämieni ohjeiden mukaan. Se ei kuitenkaan riittänyt, sillä tyttönen ei ilmeisesti jaksanut imeä riittävästi. Puhuttuani imetyksentukilistasta neuvolassa, neuvolatäti sanoi sen olevan hyvä. Mutta minua hän ei sinne ohjannut. Ihmetyttää kyllä, mikä on neuvolan tarkoitus, jos siellä ei ohjata imetystä. Osaisin minä itsekin lapseni punnita ja katsoa käyrältä, onko kasvu normaalia.

Nyt imeminen sujuu mielestäni jo paremmin ja tyttönen vaikuttaa tyytyväiseltä. Keskiviikkona on seuraava punnitus, joka näyttää pärjätäänkö me pelkällä rintamaidolla.

Viime päivinä haparoivat kädet ovat alkaneet löytyä. Tänään tyttönen makasi lelukaaren alla ja huitoi. Lelujen heiluessa ja kilistessä hän kiljahteli ilosta kuulostaen pieneltä apinalta.

14.5.2010

Joululahja


Joulun alla kirjoitin ompelevani kummipojalle tilkkupeittoa. Peitto valmistui ajallaan, mutta kuvia en saanut otettua. Nyt pyysin kummipojan äitiä valokuvaamaan peiton.



Yksiväriset kankaat ovat Eurokankaasta, pilkkukangas Helsingissä tilkkutöihin erikoistuneesta ompeluliikkeestä ja muut kankaat Superbuzzysta.


Joululahjoista on hyvä kirjoittaa ensimmäisinä kesäisinä päivinä. Joulu ja talvi tuntuvat juuri nyt olevan niin kaukana. Nyt nautimme tyttösen kanssa pihalla oleilusta, keinuttelemme ja katselemme kukkia. Ehkä joku päivä taas valokuvaammekin. Olo on muutenkin kevyt, sillä tyttönen on vihdoinkin kasvanut riittäväsi. Mutta siitä kirjoitan lisää myöhemmin, kunhan olen selvittänyt ajatukseni.

6.5.2010


Käyn tyttösen kanssa iltaisin vaunukävelyllä. Eilen illalla vastaan tuli kaksi naapuria ratsastaen. Hevoset ovat nähneet meidät aitauksestaan, mutteivät aiemmin kohdanneet tiellä. Kummatkin hevoset katsoivat meitä epäluuloisina. Heti ohitettuaan meidät toinen hevosista kääntyi. Ratsastaja kysyi saisiko hevonen haistella meitä. Hämmästyneenä annoin luvan. Hevonen (joka on tavannut minut usein) haisteli ensin epäluuloisena minua ja sen jälkeen se siirtyi varovaisesti kohti vaunuja. Se haisteli ne perusteellisesti, perääntyi ja lähti äkkiä pois kauhistuneen näköisenä. Kylläpä nukkuvat vauvat voi olla pelottavia.